Hei Ingrid...og takk, Kartarina.Spørsmålet er hva du trenger det til? For om du mener til hulromsisolering av nåværende bygg, da finns dette produkt fra Schweiz: https://www.iso-stroh.ch/en/ og jeg tror ikke det finns noen norsk importør. Jeg forhandler selv hamp isolering i batts, og samarbeider med CBI Isofiber (papirull) ettersom jeg ikke ser en rasjonell årsak til å benytte halm til denne oppgave. Jeg har ved flere anledninger (som snekker) foret ut eksisterende norske bygg med 10 cm, deretter tilkalt isofiber isolatør som i løpet av få timer blåser inn cellulose isolering laget av gl. papir i det nye + det eksisterende hulrum. Det gir en umiddelbar merkbar endring i både varme og akustikk, og det isolerer bedre enn hele halmstrå: Jeg har ikke erfaring med iso-stroh. Om du ønsker å benytte iso-stroh da krever det frakt av materiale, muligens også maskiner og ny viten for isolatøren som skal utføre det. Tilsvarende kan utføres med trefiber. Alt i alt vil jeg helst formidle kontakt til en isolatør som jobber med isofiber fra CBI, så snekkeren din/dere kan forberede bygget til den type isolering.
Om det er til mellem etasjene: Hva benyttes de øvre etasjer til? I mitt eget halmhus valgte jeg å legge et sandlag, dvs termisk masse, fremfor å benytte isolering, samtidig som jeg har leirepusset himlingen. Årsaken til dette er dels akustik, men også at jeg gjerne vil sinke varmen i å nå opp, men ikke stoppe den. I gl. tid ble "leire innskutt" benyttet til dette, og ferdigblandinger til det kan faktisk stadig bestilles i Danmark og Tyskland, men enkelt å blande selv.
-Om du mener hele strå, som i halmballer, da har Katarina besvart det. Vær obs på at i 2013 ble der importert tørre halmballer fra Polen til 2 halmhuse i Norge, pga veldig våt høst i Norge! Jeg har vært med på 9 halmbygg prosjekter, incl. eget hus, hvilket er årsak til at jeg ble med i EcoCocon teamet: Ferdig elementer koster mer, men er langt mer effektive å jobbe med, ikke minst er de sertifiserte og testet for alt mulig. Mvh, Max
Hei Ingrid...og takk, Kartarina. Spørsmålet er hva du trenger det til? For om du mener til hulromsisolering av nåværende bygg, da finns dette produkt fra Schweiz: https://www.iso-stroh.ch/en/ og jeg tror ikke det finns noen norsk importør. Jeg forhandler selv hamp isolering i batts, og samarbeider med CBI Isofiber (papirull) ettersom jeg ikke ser en rasjonell årsak til å benytte halm til denne oppgave. Jeg har ved flere anledninger (som snekker) foret ut eksisterende norske bygg med 10 cm, deretter tilkalt isofiber isolatør som i løpet av få timer blåser inn cellulose isolering laget av gl. papir i det nye + det eksisterende hulrum. Det gir en umiddelbar merkbar endring i både varme og akustikk, og det isolerer bedre enn hele halmstrå: Jeg har ikke erfaring med iso-stroh. Om du ønsker å benytte iso-stroh da krever det frakt av materiale, muligens også maskiner og ny viten for isolatøren som skal utføre det. Tilsvarende kan utføres med trefiber. Alt i alt vil jeg helst formidle kontakt til en isolatør som jobber med isofiber fra CBI, så snekkeren din/dere kan forberede bygget til den type isolering.
Om det er til mellem etasjene: Hva benyttes de øvre etasjer til? I mitt eget halmhus valgte jeg å legge et sandlag, dvs termisk masse, fremfor å benytte isolering, samtidig som jeg har leirepusset himlingen. Årsaken til dette er dels akustik, men også at jeg gjerne vil sinke varmen i å nå opp, men ikke stoppe den. I gl. tid ble "leire innskutt" benyttet til dette, og ferdigblandinger til det kan faktisk stadig bestilles i Danmark og Tyskland, men enkelt å blande selv.
-Om du mener hele strå, som i halmballer, da har Katarina besvart det. Vær obs på at i 2013 ble der importert tørre halmballer fra Polen til 2 halmhuse i Norge, pga veldig våt høst i Norge! Jeg har vært med på 9 halmbygg prosjekter, incl. eget hus, hvilket er årsak til at jeg ble med i EcoCocon teamet: Ferdig elementer koster mer, men er langt mer effektive å jobbe med, ikke minst er de sertifiserte og testet for alt mulig. Mvh, Max